Autorul acestor rânduri are o mică slăbiciune cinematografică: îi plac westernurile. Nu trebuie căutate motivații raționale. Aici e ca-n dragoste: ceva îți place, altceva – nu, și cu asta se încheie discuția. Astea fiind spuse, o preferință pentru un gen de film anume nu anulează o realitate simplă de tot: există filme bune și există filme proaste, oricât de westernuri ar fi ele. Ajunși aici trebuie să recunoaștem că westernuri cu adevărat bune, chiar dacă apar regulat, nu sunt așa de multe. Memorabile – și mai puține. Un The Ballad of Buster Scruggs (frații Coen, 2018), un Django Unchained (Quentin Tarantino, 2012), un Power of the Dog (Jane Campion, 2021) sau chiar și același Killers of the Flower Moon (Martin Scorsese, 2023) rămân în memorie și toate sunt mostre cinematografice de cea mai înaltă probă, indiferent de genurile preferate.
Nu știu dacă filmele pe care vi le prezint astăzi vor completa lista de mai sus, dar sunt, o putem afirma fără mari riscuri, printre filmele pe care nu ți-e rușine să le recomanzi și nici nu ai impresia că ai pierdut timp aiurea vizionându-le. Mai există un punct comun între aceste două realizări: ambele sunt „mofturi” ale unor actori celebri care au decis să-și facă câte-un film!
The Dead Don’t Hurt (2023, Viggo Mortensen). Producător: Viggo Mortensen; regizor: Viggo Mortensen; scenarist: Viggo Mortensen; muzică: Viggo Mortensen; rolul masculin principal: Viggo Mortensen. Nu țin minte să mai fi văzut așa ceva. Omul, efectiv, și-a făcut film!
Dacă ar fi să căutați cine este acest Viggo Mortensen, ați descoperi o persoană absolut eclectică: a făcut teatru, a scris poezie, a publicat albume fotografice și arte vizuale, a compus muzică, s-a filmat în multe producții cinematografice (de cele mai multe ori, în roluri secundare, dar destul de accentuate), iar de curând e și regizor și producător. Publicul larg l-a îndrăgit pentru încarnarea lui Aragorn în The Lord of the Rings, iar subsemnatul nu poate să treacă cu vederea rolul din Green Book (Peter Farrelly, 2018).
Am putea spune că The Dead Don’t Hurt conține toate clișeele sau, mai cuminte spus, elementele tradiționale ale unui canevas de western: un erou pistolar, niște bandiți corupți care îi omoară soția, întoarcerea eroului de la război și răzbunarea.
Dar Mortensen a reușit un mic subterfugiu: a deplasat trama epică tradițională a unui western undeva în planul secund, pentru a focusa atenția spectatorului asupra personajului principal: Vivienne Le Coudy (magistral interpretată de Vicky Krieps). Holger Olsen (personajul lui Viggo Mortensen) devine, și el, în pofida conveniențelor genului, un personaj de plan secund. Căci până la urmă filmul este o minunată și foarte suavă poveste de dragoste, este o saga despre o femeie puternică și curajoasă, nevoită să-și asigure existența în timp ce bărbatul e plecat la război. Evident, vorbim despre vestul sălbatic…
După cum zicea Viggo, femeia a fost prea mult timp absentă din imaginarul cinematografic al westernului!
Horizon: An American Saga – Chapter 1 (Kevin Costner, 2024). Pe Kevin Costner îl găsim în posturile următoare: producător, regizor, scenarist, rol principal. Muzică nu a făcut Costner, iar la scenariu a lucrat împreună cu Jon Baird. La fel, găsim și alte nume în calitate de coproducători. Cu toate acestea, este, indubitabil, unul din proiectele majore din cariera actorului american. În momentul în care scriu aceste rânduri, a fost lansat și capitolul 2 al acestei epopei și vă asigur că la prima ocazie voi căuta să privesc continuarea. Primul capitol al epopeii Horizon a fost lansat în avanpremiera Festivalului Internațional de la Cannes, al doilea – la Festivalul de la Veneția. Sunt planificate încă două capitole și bănuiesc că vor fi lansate la Berlin și la Toronto (în fine, nu există vreo certitudine, dar ar fi frumos și oarecum simbolic să se întâmple anume astfel).
Ceea ce încearcă Kevin Costner este destul de transparent din start, din titlu chiar. El încearcă să le explice spectatorilor ceva fundamental despre Statele Unite ale Americii, ceea ce constituie ADN-ul acestora. „Nicio armată din lume nu va putea opri aceste caravane”, spune la un moment dat un personaj din film. Horizon este numele unui oraș de pionieri americani, oraș-fantomă, oraș-minune, vândut pionierilor prin intermediul unor reclame imprimate pe hârtie de proastă calitate și distribuite masiv în partea de est a SUA. Trama epică se vrea una magistrală, multidimensională, cu o multitudine de personaje și dialogisme simbolice referitoare la elementele constitutive ale identității americane. Și ce poate fi mai potrivit pentru un asemenea obiectiv decât un western?
Chiar dacă nu a avut (încă?) succesul scontat la publicul larg, filmul lui Costner nu este o dezamăgire. Dimpotrivă, am apreciat mult intenția și ambiția epopeii și așteptăm cu nerăbdare capitolele următoare!