Cer închis

(Partea întâi)

O dramă explozivă dedicată orașului Mariupol, regiunii Kiev și întregii Ucraine

PERSONAJE:

PRIMA – Lilia, cea mai mică

A DOUA – Lika, cea tânără

A TREIA – Lina, de vârstă medie

A PATRA – Lida, de vârsta a treia

Scena e în heblu. Liniște deplină. Apoi, treptat, se aud sunete: foșnete, vânt, altele. Apoi o bubuitură asurzitoare, ca explozia unei bombe, o sirenă în depărtare. Liniște. Apa picurând. Din întuneric prind a se desluși, în părți diferite ale scenei, siluetele a patru femei.

A TREIA   Apă… Avem apă! Slavă Cerului – avem apă… PRIMA      Cine e acolo? (Tăcere) E întuneric sau nu văd eu? Spuneți‑mi, e chiar atât de întuneric?

A PATRA     Da, întuneric beznă. Nici eu nu văd nimic… Poate să aprindă cineva lumina?

A TREIA   Nu știu pe unde o fi întrerupătorul.

A PATRA     Avem vreo altă lumină? Poate niște chibrituri, o brichetă?

A DOUA   Am eu o brichetă… (Deschide o brichetă, o aprinde.)

A TREIA    Fără foc! Pentru Dumnezeu, fără foc! Vă rog. (Se mișcă spre a Doua.)

A DOUA   (Se pitește înapoi.) Înapoi! Nu mă atingeți!

A TREIA    Bine, nu mișc. Nu strigați. Doar că nu avem nevoie de foc!

A DOUA E doar o brichetă. Nu face rău. A TREIA Dar dacă e vreo scurgere de gaz? A PATRA Am simți mirosul…

A TREIA    Nu e adevărat. Uneori gazul e fără miros… (Picuratul încetează.) Ascultați. Picuratul s‑a oprit… Este sau nu apă aici? Știe cineva? (Pauză)

A DOUA   Măcar e liniște. E atât de plăcută liniștea…

A PATRA           Și ce? Să stăm așa, în întuneric?

PRIMA Am o lanternă.

A TREIA   De ce n‑ați spus de la început? Includeți‑o.

PRIMA           Plecați de lângă mine mai întâi.

A DOUA  Nici nu mă gândeam să mă apropii.

A TREIA      Nici eu.

PRIMA   E sigur să aprindem lanterna? Sunt ferestre pe‑aici? Cunoaște cineva?

A TREIA   Nu știu. A DOUA   Nici eu.

A PATRA     Nici eu. Dar și întunericul e periculos. Cred că merită riscul – să vedem…

PRIMA   Bine. Dar dacă mișcă cineva, închid lanterna.

Prima include lanterna, luminându‑le, pe rând, pe fiecare dintre femei în timp ce privesc cu atenție în jur, apoi îndreaptă lumina spre diverse colțuri ale scenei. E un spațiu fără uși sau ferestre, cu pereți goi și o dușumea de pământ.De‑a lungul scenei se văd saltele, pături și alte lucruri, printre ele – sticle cu apă.

PRIMA   Nimic deosebit.

A TREIA   Ei, asta este… Măcar sunt curate. Și este apă… Ca să ne menținem în viață…

A DOUA   Suntem în viață?

A TREIA Tâmpită întrebare.

A PATRA  Ba, deloc.

A DOUA   Nu voiam să sune mistic. Doar că… e oare asta viață…

A TREIA   Mai bine să nu gândim negativ, e prea deprimant… (Se studiază, își atinge burta.) Am și eu o întrebare. Poate prostească. Vedeți cumva burta mea?

A DOUA   Ce întrebare! Doar de siluetă vă pasă?! Nu aveți burtă…

PRIMA   Păi am un pic de burtă, dacă vă uitați mai atent. E normal?

A DOUA   (Îi pune mâna pe burtă.) Nu e normal…

A PATRA     (suspectând ce s‑a întâmplat) Cum ar trebui să fie? Burta dumneavoastră.

A TREIA   Nu știu. (Schimbă brusc subiectul.) Nu avem ferestre, deci puteți aprinde lanterna.

A PATRA     Da, însă nu văd nici ușa. Asta ce poate să însemne?

A TREIA   Suntem zidite înăuntru, drăcoaicele de noi.

A DOUA   Of. Mor de râs. Poate suntem doar confuze?

PRIMA    Sau poate sunt uși secrete?

A TREIA   Credeți în magie?

PRIMA   Nu, poate doar le‑au camuflat sau pur și simplu nu le vedem.

A PATRA     Ce loc e ăsta? Știe cineva?

PRIMA       Poate este BNP‑ul.

A DOUA   Și ce dracu’ mai e și asta?

PRIMA   Păi, evident. Banque Nationale de Paris. Abreviat BNP. Arată ca un seif de bancă.

A DOUA  Sau poate e un depozit? …însă unul gol.

A TREIA           Ce zici de un buncăr?

A PATRA     Eu aș zice că e un garaj subteran. Dar este ca și cum ai ghici în zațul de cafea…

A DOUA.   OK, și cum aflăm ce este?

A PATRA     Și cum am ajuns aici? Nu știu de ce nu‑mi amintesc…

A DOUA   Nici eu… Mi se învârte capul, sunt puțin confuză…

A TREIA   Memoria mea a dispărut complet. Să fie efectul gazului?

A DOUA   Doamne, iar gazul! Poate un drog… Sau o altă abominație. Arme chimice?

PRIMA   (ironic) Da, da, biologice: am fost mușcate de albine modificate genetic…

A PATRA      Ne‑am aminti de asta…

PRIMA   Cum puteți fi așa de sigură? Nici nu știm de a fost ieri sau cu mult timp în urmă…

A DOUA   Pot să pun o întrebare stupidă? E război? Sau am visat eu urât?

A TREIA   Știu și eu de război. Nu e vis.

A PATRA     Îți amintești ce s‑a întâmplat în război?

A DOUA   Foarte vag. Sunete. Simțiri. Voci. Întâmplări însă – nu. Doar țăndări și cioburi.

A TREIA   Of. Și eu, la fel. Amintiri clare înainte de război. Pe urmă… haos.

A PATRA     Aveți idee cum ați ajuns aici? PRIMA   Nu.

A PATRA     De asta îmi era frică. Poate ni s‑a șters memoria? Să fie tulburare de stres posttraumatic?

A TREIA   Credeți că suntem prizoniere?

A PATRA     Nu știu. Poate am adormit. Poate e amnezie de la lovitură. Sau de la ceva psihotrop. Poate suntem în captivitate, sau poate că ai noștri ne‑au salvat…

PRIMA   Nu par să fie ai noștri…

A DOUA   Cum v‑ați dat seama? E liniște, e cald. Avem apă. Deja e bine.

A TREIA   Și ce vom face aici? Poate măcar să cercetăm locul?

A DOUA   Ne putem mișca? Apropo, cum vă numiți?

PRIMA         De ce vă trebuie să‑mi știți numele?

A PATRA     Să ne salutăm. Puteți să‑mi dați un nume fictiv. Încep eu. Sunt Lida.

A TREIA   Iar eu Lina.

A DOUA   Ciudat. Mă cheamă Lika. Iar pe tine, fetițo?

PRIMA   Lilia. Nu sunt fetiță, sunt adultă. Deci, ce e cu această asemănare de nume?

A PATRA     Nu știu, poate înseamnă ceva, poate nu. Trebuie să găsim o ieșire. O ușă. Un geam cu deschidere. Ceva. Orice.

A TREIA   Lilia, nu mi‑ai răspuns: ne putem mișca? (Ridică mâinile.) Nu sunt înarmată.

PRIMA   O, da. Putem. Dar nu știu cât mai ține lanterna mea…

Femeile încep cerceteze împrejurimile, studiind, poate pipăind pereții.

A PATRA     Vedeți, nu luați nimic de pe jos! Auziți, nimic! Și să nu dați cu piciorul.

A TREIA   Nu trebuie să strigi, știm și noi.

PRIMA   Care‑i problema? Ar putea exploda ceva?

A DOUA            Și de unde să știm ce este sigur?

A PATRA     Nu știu. Poate totul e bine. Poate nu.

A TREIA   Hmm. Pot folosi orice: smartphone‑uri, portofele, chiar și jucării…

A DOUA   Nenorociții… Și pachete de țigări, la fel?

A PATRA        Desigur. Ai găsit vreunul? Nu‑l atinge!

A DOUA   Iată un pachet, pe jumătate gol… L‑ar fi putut folosi? Vreau să fumez – tremur…

A TREIA   De ce să fumezi?! Uită. Aerul e stătut și așa.

PRIMA         Ce se aude cu ușile? Suntem închise ?

A PATRA     Nu avem uși, se pare. Suntem totalmente închise…

A DOUA   Pe de altă parte, nu poate năvăli nimeni peste noi…

A TREIA   Dar dacă există uși secrete și ei știu unde‑s… Este însă un plus: avem lenjerie de pat și pături – putem să le adunăm. Super! Să trăim, deci!

PRIMA   Și cum rămâne cu explozivele?

A TREIA   Păturile alea? Ei bine… Alegerea ta… Eu voi risca, abia de mă țin pe picioare…

A Treia ia o saltea și o pătură, le trage într‑un colț, le întinde. Toată lumea o privește.

A PATRA     (Se mișcă să facă la fel.) Și eu. Sunt moartă de oboseală. (Se uită la pături.) Ca să vezi, sunt patru.

Cineva a avut grijă… Încep să sper. (Ia salteaua, o pătură și se îndreaptă spre un colț al scenei.) Fiecare ia o saltea și o pătură, toate merg spre câte un colț. A Doua vrea să ridice salteaua, observă ceva dedesubt, apoi se uită să vadă dacă celelalte au observat, o coboară și se așază. Pauză.

PRIMA   Și ce vom face ? Ne întindem ca proastele și așteptăm să vină cineva… Cine?

A PATRA     Bănuiesc că nu e nimeni acolo.

A DOUA   Nu? Da’ cine a aranjat toate astea? Și de ce?

A PATRA         N‑am idee. Dar trebuie să facem ceva…

A TREIA   Ce putem face, exact? Mergem în cerc? Dărâmăm pereții?

A PATRA     Cred că ar trebui să ne amintim cum am ajuns aici. Să ieșim pe unde am intrat.

PRIMA    Și cum facem asta? Îmi amintesc totul ca dintr‑un vis uitat.

A DOUA   Sau poate a fost un coșmar și e mai bine să nu‑ți amintești? Deși, în ultima vreme, asta pare să se întâmple: în somn avem coșmaruri, ne trezim – trăim un coșmar. Război…

A PATRA     Să nu ne deprimăm. Aici ne e cald și, cel mai important, e liniște…

A DOUA   E liniște, dar ar putea fi mai rău. Pentru că știți: sunt bombe, sunt rachete și aici…

A PATRA     Hei! Ți‑ai amintit ceva?

A DOUA          Doar de rachete, atât.

A PATRA     Nu, vorbesc despre ce este mai periculos.

A DOUA           Doar ceva vag… Ca un vis…

A TREIA    Cred că știu cum să‑mi amintesc. Să încercăm. Cine mi se alătură?

A PATRA     Da, sigur. Sunt gata.

A DOUA   Eu nu – nu vreau să‑mi amintesc nimic!

PRIMA Eu vreau doar să ascult… Care este metoda?

A TREIA    Bine, ascultați. Există o metodă, respirație specială – este un fel de „riff”, reînnoire. Respiri într‑un anumit ritm, ce induce o stare specială, între vis și realitate – când emisfera dreaptă și stângă, conștientul și subconștientul, se sincronizează. Astfel începeți să simțiți, să vă amintiți problemele. Mintal și fizic.

A DOUA   Sună puțin confuz…

PRIMA   Vreau să încerc.

A PATRA     Și eu, dacă nu e nevoie să facem poziții de yoga ciudate și ore de meditație…

A TREIA    Nu, nimic de genul ăsta. Respirația este ușoară. Cel mai greu este ce vă puteți aminti și simți…

A DOUA   Există garanție că ne vom aminti?

A TREIA    Nu, dar putem încerca. Care este riscul?

A PATRA                 Particip.

A TREIA    (Se ridică, se îndreaptă spre mijlocul scenei.) Perfect. Iată cum facem…

A Treia arată cum să respire. A Patra se alătură, apoi Prima și a Doua. Încep să se miște la întâmplare, apoi vorbesc pe rând, continuând să se miște, uneori impulsiv, alteori ca în transă. Sunetele izbucnesc în această mișcare: bufnituri, diverse zumzete – la început înăbușite, sporadice, apoi mai dese și mai puternice.

PRIMA   Când am auzit primele explozii dimineața, m‑am gândit: poate sunt artificii…

A DOUA   La început, nu‑mi venea să cred… Apoi s‑au auzit niște sunete atât de asurzitoare: bubuituri, de parcă se cutremura pământul. Nu doar auzi, ci simți cu tot corpul…

A TREIA    Sosiri… Au devenit cunoscute ca „sosiri”. Mi‑am dat seama că organele principale ale oamenilor sunt urechile. Nu m‑aș fi gândit vreodată că pot fi atât de înfricoșătoare, atât de pătrunzătoare, până în oase. Bufnituri, șuierat, lovituri…

A PATRA     Am învățat să disting după sunet diferitele obiecte ce zboară pentru a ne ucide… Avioane, rachete, elicoptere, drone…

Sunetele devin mai puternice, mai frecvente, izbucnește sunetul îndepărtat al unei sirene.

A DOUA   Sirena! O uram!

A TREIA    Sirena! Ți‑a strâns nervii ca pe corzile unei chitare – din ce în ce mai tare…

PRIMA   Sunetele celea oribile – am început să tremur și de la zgomotul roților unei mașini pe asfalt… Și motocicletele! De ce sunt atât de zgomotoase?

Sunetul sirenei se întrerupe. Toată lumea tace, înlemnește.

A TREIA    Liniștea – nu mi‑am imaginat că o să‑mi placă atât de tare…

A DOUA   Liniștea? Nu, și liniștea e terifiantă: atunci când e zgomot, știi la ce să te aștepți, dar când se lasă tăcerea, nu ai idee ce se poate întâmpla. Asta poate fi și mai rău.

A PATRA     Sunt mai în vârstă, trebuia să‑mi iau inima‑n dinți și să am grijă de toți. Așa că m‑am îmbrăcat, m‑am adunat și am ajuns în subsol în 20 de secunde. Grăbiți‑vă cu toții!

A TREIA    Și am învățat să renunțăm. Unde? Pe podea, lângă perete, cu mâinile pe cap.

A DOUA   Și ferestrele! Îmi plăcea să beau ceai și să privesc spre geamurile strălucitoare – ca o mare de licurici… Acum și ferestrele sunt periculoase!

PRIMA   Am pus bandă adezivă pe geamuri, să nu se spargă, totuși mi‑am imaginat sute de cioburi, așchii ascuțite zburând spre mine – înspăimântător…

A PATRA     Pleacă de la fereastră! Nu te uita! Pe hol! Oriunde sunt două rânduri de pereți! Rapid!

A DOUA   Obișnuiam să nu aprindem luminile seara… Pentru că e momeală. Ei urmăresc lumina…

PRIMA   Dar uneori erau lanterne, lumânări… Când coboram în subsol, vecinii șuierau: „Stinge lanterna ceea”. Am scăpat‑o – oamenii se împiedicau în întuneric și cădeau, dar erau fericiți că sunt invizibili. Iluzia că putem scăpa din ghearele morții…

A TREIA    Orașul a devenit întunecat și orb… Numai sunete, un zid de sunete periculoase… Dar era și un sunet agreabil. Un băiețel țopăind. Mi‑a plăcut atât de mult acest sunet – ne‑a dat speranță. Uite că cineva se poate juca… Apoi sunetul a dispărut. Poate au plecat?

A PATRA     Am vrut să plecăm. Ne‑am făcut bagajele, la iuțeală… Doar cele mai importante lucruri – documente, fotografii, un rând de haine, biscuiți… Ne‑am gândit că va dura numai câteva zile… Nu era timp… Eram sub asediu…

PRIMA   Când a început zgomotul, mi‑am imaginat un uriaș, un ciclop mergând prin casă…

A DOUA   Într‑o zi, ferestrele întunecate de vizavi s‑au luminat. Nu o lumină caldă și blândă, ci o flacără teribilă, infernală. Dar nimeni nu a sărit s‑o stingă. Atunci am înțeles – aceeași soartă ne așteaptă și pe noi…

A TREIA    M‑am uitat la ferestrele arzând și nici n‑am plâns. Eram ca peștele congelat.

A PATRA     Orice s‑ar fi întâmplat, aș fi bătut din pumni, uitându‑mă la ferestrele arzând, furioasă de neputință…

PRIMA   M‑au transformat într‑o umbră și urăsc asta…

A DOUA       Îmi urăsc trupul tremurător, inima care bate. Sunt eu pentru totdeauna?

A TREIA    De ce ni s‑a întâmplat asta? De ce? Nu am rănit pe nimeni… Este atât de nedrept.

A PATRA     Mai rău este că nu‑i poți proteja pe cei dragi… Nu poți face absolut nimic…

Se oprește din respirație și pare să iasă din transă. Urmează celelalte.

PRIMA   Cerul, cerul închis! De ce nu o fac? De ce?

A TREIA    Un cer închis. Am cerut atâta, m‑am rugat atât de mult!

A DOUA   Un cer închis… Am trimis petiții… Degeaba…

A PATRA     Un cer închis… Le este frică, cred că vor fi atacați din cauza asta…

A TREIA    Serios? O, da. Inamicul chiar are nevoie de o scuză pentru a ataca? Ce le‑am făcut, ai?

PRIMA   Nimic. Au atacat, pur și simplu. Și ceilalți doar privesc cum suntem omorâți…

A DOUA   A doua cea mai gravă este frica. Ce rea este lumea în care nu există dreptate!

A TREIA    O lume de ucigași în serie, lași, și atât de puțini oameni. O lume în care, pur și simplu, nu mai vrei să trăiești… Traducere din ucraineană și engleză: Valeriu Turea

(Continuare în numărul următor)

Distribuie acest articol:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on pinterest

Articole recomandate

Noutăți
Vladimir Bulat

Convergențe

Acum un deceniu, pictorița suedeză Ulla Wiggen (n. 1942) a lansat un ciclu de tablouri care avea ca subiect interioritatea umană. Aceasta a pornit de

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *